همچی

همچی
رکامپیوتر-تلفن همراه-ترفند 
نويسندگان
آخرين مطالب

این روزها دور، دور هوشمندها و قابل حمل هاست، يا همان تبلت‌ها و نوت‌بوک‌ها، از اين روست که بسياري پايان رايانه‌هاي خانگي را اعلام مي‌کنند. باتوجه به آن‌چه که از آمار به دست مي‌آيد، اين گفته قابل تاييد است. حال با اين توضيح به اين سوال مي‌رسيم که تبليت بخرم يا نوت بوک؟ اين سوالي است که بارها براي شما پيش آمده است و شايد ان را از چند نفري هم پرسيده‌ايد. هرچند نمي دانيم در اين پرسوجو به چه نتيجه‌اي رسيده‌ايد، اما در اين شماره قصد داريم تا اين دو دستگاه را در کنار هم قرار داده و با بياني ساده از امکاناتي که به کار بر مي‌دهند شما را به قضاوتي عادلانه دعوت کنيم.

پردازنده:

پردازش به عنوان اولين عامل در سرعت يک سيستم به شمار مي‌آيد. بسياري از فعاليت‌ها که به پردازش بالا احتياج دارند، اهميت اين قطعه که قلب يک سيستم به شمار مي‌آيد را چند برابر مي‌کند. با اين توضيح نبايد از پردازنده تبلت انتظار بالايي داشته باشيد چراکه نوع معماري که در اين پردازنده‌ها رعايت شده منجر به کاهش مصرف انرژي و به دنبال آن کاهش سرعت شده است. درحال حاضر بيشتر تبلت‌هاي موجود در بازار از چيپ‌ست‌هاي ARM بهره مي‌برند. پردازنده‌هاي ARM همان پردازنده‌هاي استفاده شده در اسمارت‌فون‌ها و موبايل‌ها هستند که به تبلت‌ها نيز راه پيدا کرده‌اند. برخي شرکت‌ها نيز از نسخه‌هاي اختصاصي چيپ‌ست‌هاي ARM استفاده مي‌کنند که در اين رابطه مي‌توان به شرکت اپل که از Apple A5 chip روي iPad2 استفاده کرده اشاره کرد. همچنين پردازنده‌هاي شرکت nVidia معروف به tagra2 که روي بيشتر تبلت‌هاي اندرويدي يافت مي‌شود. همچنين لازم به ذکر است که بيشتر تبلت‌هاي امروزي از پردازنده‌هاي دو هسته‌اي استفاده مي‌کنند. برخي از تبلت‌هاي ويندوزي هستند که از پردازنده‌هاي بهتري بهره مي‌برند اما با اين همه تبليت‌ها در پردازش و سرعت به نت بوک‌ها و نوت بوک‌ها نمي‌رسند.
پردازنده‌هاي نوت بوک‌ها شامل دسته بندي‌هاي زيادي مي‌شوند که عنوان همه آن‌ها با قابليت‌هايشان کمي منطقي نيست. از اين رو فقط به برخي از آن‌ها اشاره مي‌کنيم تا بتوانيد مقايسه خوبي را با پردازنده‌هاي تبلت‌ها داشته باشيد.
اگر پردازش برايتان مهم است حتما به سراغ نوت‌بوک بيايد. در ضعيف‌ترين حالت شما مي‌توانيد از نوت‌بوک‌ها يا نت‌بوک‌هايي بهره ببريد که داراي پردازنده‌هاي اتم هستند. اين پردازنده‌ها که انقلابي در اندازه، مصرف کم انرژي وقدرت مناسب پردازش به ايجاد کرده است، مي‌تواند با سرعت خوبي نرم‌افزارهاي روميزي مايکروسافت و نيز بسياري از نرم‌افزارهاي ديگر را به اجرا درآورد. اگر هم کار با نرم‌افزارهاي سنگين و محاسباتي پيچيده داريد بايد به سراغ پردازنده‌هايي از خانواده Core i برويد و خيال خود را نسبت به اين موضوع راحت کنيد. تنوع بالا در انتخاب پردازنده مناسب با نوع استفاده شما اين قابليت را ايجاد مي‌کند که شما انتخاب بهتر و آزادانه‌تري نسبت به تبلت داشته باشيد.

سيستم عامل:

براي کسي که با نرم‌افزارهاي زيادي کار مي‌کند شايد تبلت يک اسباب بازي به نظر برسد، چرا که سيستم‌عامل آن بسيار ضعيف و کاملا متفاوت با نوت‌بوک‌هاست و قابليت نصب و اجراي بسياري از نرم‌افزارها را ندارد و در برخي موارد مشابه سازي شده است. تبلت‌هاي موجود در بازار با سيستم‌عامل‌هاي مختلفي عرضه مي‌شوند که در اين ميان محبوب‌ترين سيستم‌عامل دنياي تبلت‌ها را iOS شرکت اپل که هم روي ipad و هم روي iphone نصب است مي‌توان برشمرد. اما مشکل اينجاست که اين سيستم‌عامل را فقط و فقط روي محصولات شرکت اپل مي‌توان يافت و شرکت‌هاي ديگر حق استفاده از آن را ندارند. از طرفي ديگر، بسياري از تبلت‌هاي موجود در بازار از نسخه سوم سيستم‌عامل اندرويد استفاده مي‌کنند که توانسته به رقيبي جدي براي iOS تبديل شود. سيستم‌عامل اندرويد که محصول کمپاني Google است و روي بيشتر اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌هاي بازار يافت مي‌شود در مدت کوتاهي توانست محبوبيت بسيار بالايي بين کاربران پيدا کند و مي‌تواند يکي از بهترين انتخاب‌ها باشد. در بازار سيستم‌عامل‌هاي ديگري مانند Black Berry و HP نيز يافت مي‌شوند. برخي تبلت‌ها هم با سيستم‌عامل Windows 7 روانه بازار شده‌اند که البته اين نسخه از ويندوز براي استفاده در تبلت‌ها ساخته نشده است اما آن‌چه که در نسخه Windows 8 ديده مي‌شود، ورود اين سيستم‌عامل مي‌تواند براي کاربران ويندوزي تبلت‌ها راضي کننده به نظر بيايد.
به طور حتم اگر قرار باشد حرفي در مورد سيستم عامل زده شود، بايد به سراغ نوت‌بوک‌ها رفت. سيستم‌عامل‌هاي زيادي براي اين دستگاه‌ها منتشر شده است که معروف‌ترين و فراگيرترين ‌آن‌ها ويندوز است. بسياري از دستگاه‌هاي موجود در بازار، زمان فروش روي خود يک نسخه از سيستم‌عامل ويندوز را دارند. همچنين برخي از مدل‌ها نيز براي کاهش قيمت از سيستم‌عامل‌هاي لينوکس بهره مي‌برند. نقش سيستم عامل زماني پر رنگ مي‌شود که شما براي انجام کارهايتان از نرم‌افزارهايي بهره مي‌بريد که براي اجرا وابسته به سيستم‌عامل‌هايي مانند ويندوز و لينوکس هستند. از اين رو خريد يک نوت‌بوک نگراني از بابت سيستم‌عامل را براي شما به‌وجود نمي‌آورد. اين قابليت نيز در نوت‌بوک وجود دارد که شما هم زمان از چندين سيستم عامل به صورت واقعي و مجازي بهره ببريد. سيستم عامل را جدي بگيريد چرا که با آمدن نرم‌افزارهاي متنوع اهميت آن نيز افزايش مي‌يابد.

صفحه نمايش:

وزن، يکي از مهم‌ترين عامل‌ها براي خريد تبلت به شمار مي‌آيد، همچنين يکي از علت‌هاي سبک بودن تبلت‌ها صفحه نمايش آنست. اندازه صفحه نمايش يکي از اصلي‌ترين مولفه‌هاي انتخاب تبلت توسط کاربران است که تا حد زيادي مي‌تواند روي خريد نيز تاثير بگذارد. درحال حاضر صفحه نمايش تبلت‌هاي بازار، از 7 اينچ شروع شده و تا کما بيش بزرگ‌تر از 10 اينچ ادامه مي‌يابد. اين ميزان صفحه نمايش براي کار مداوم با دستگاه توصيه نمي‌شود چراکه خستگي زودرس را براي چشم به همراه مي‌آورد. پس اگر مي‌توانيد اولا کم‌تر با تبليت کار کنيد و دوما تبلت‌هاي با صفحه نمايش‌ بزرگ را خريداري کنيد. درحال حاضر بزرگ‌ترين سايز موجود در بازار تبلت با 10.1 اينچ است که مناسب‌ترين نوع صفحه نمايش را در اختيار شما قرار مي‌دهد که براي وب‌گردي، بازي‌ و... مناسب است. البته تبلت‌ها در اندازه‌هاي کوچکتري نيز عرضه مي‌شوند که بيشتر در سايزهاي 7 اينچي روانه بازار شده‌اند.
چقدر به چشم‌هايتان اهميت مي‌دهيد؟ اين سوالي است که جواب آن اندازه صفحه نمايش شما را مشخص مي‌کند. يعني انتخاب صفحه نمايش مناسب با نوع استفاده و ميزان ساعت کار شما، ارتباط مستقيمي با سلامت چشمانتان دارد. اگر از آن دسته از کاربراني هستيد که مدت زمان زيادي را با سيستم سر و کار داريد، به سراغ دستگاه‌هايي برويد که اندازه صفحه آن‌ها از 13 اينچ به بالاست. اين نکته را بدانيد که هرچقدر صفحه نمايش بزرگ‌تر شود، وزن دستگاه نيز افزايش ميابد و هر ميزان صفحه نمايش کوچک شود و ديگر قطعات کارايي بالاتري داشته باشند، قيمت نيز افزايش مي‌يابد. درحال حاضر نوت بوک‌ها با صفحه نمايش‌هاي مختلف در ابعاد متفاوت در بازار عرضه مي‌شود که انتخاب آن را براي شما راحت کرده است اما به نکته‌اي که در ابتدا به شما گفتيم توجه داشته باشيد. درحال حاضر نوت‌بوک‌ها از حدود 12 اينچ تا 17 اينچ در بازار عرضه مي‌شوند.
آيا شما واقعا يک تبلت مي‌خواهيد يا يک نوت‌بوک براي شما مناسب است؟
در اين پرونده سعي کرديم با قياسي موجز به اين سوال مهم پاسخ داده باشيم اما براي جمع بندي نهايي، اين بخش پاياني را ارائه مي‌کنيم. همانطور که قبلا نيز در مطالب ديگر گفته بوديم، اولين نکته‌اي که بايد در خريد هر محصول فناوري درنظر بگيريم اين است که بدانيم قرار است چه استفاده‌اي از آن داشته باشيم و در دراز مدت چه انتظاري از آن خواهيم داشت؟ پاسخ صحيح و واقع بينانه به اين سوال با استفاده از توضيحات ارائه شده در اين پرونده بسيار کارگشا خواهد بود و شما را به انتخابي درست رهنمون خواهد ساخت.
تبلت‌ها بسيار زيبا، شيک و براي انجام بسياري از کارهاي روزمره فناورانه از جمله وب‌گردي، ديدن تصاوير و مديرت آن‌ها، بازي‌هاي کوچک، خواندن کتاب‌هاي الکترونيک، تماشاي فيلم و ...مناسب هستند. به زباني ديگر بايد گفت: تبلت‌ها بيشتر با هدف پاسخ‌گويي به نيازهاي مصرف‌کنندگان محتوا طراحي شده‌اند، شما مي‌توانيد با استفاده از تبلت تمام موارد بالا را انجام دهيد. تبلت اين امکان را براي شما فراهم مي‌کند که از يک رايانه سبک، قابل حمل سريع، عمر شارژ باتري بلند مدت(در برخي از مدل‌ها تا 16 ساعت)، حرارت پايين و.... بهره ببريد و به تعبيري ديگر تبلت‌ها تعريف جديدي از يک رايانه هستند که از قابليت‌هاي کاربردي بيشتري برخوردارند. اما نمي‌توانيد انتظار کارهاي سنگين از تبلت‌ها داشته باشيد. چراکه سخت‌افزار موجود اين امکان را به شما نمي‌دهد.
اگر بخواهيم به ويژگي‌هاي يک نوت‌بوک بپردازيم بايد بيشتر به سخت‌افزار اشاره داشته باشيم. تنوع سخت‌افزار موجود در توليد يک دستگاه نوت‌بوک از جمله؛ کارت گرافيک، پردازنده، هارد و... باعث شده است تا انتخاب مشتري کاملا آزادانه باشد و تن به اجبار ندهد. به اين معنا که تنوع سخت‌افزار، تنوع محصول را نيز به همراه داشته است. شما مي‌توانيد در درازمدت موضوع ارتقا لپ‌تاپ را در مورد قطعات پر کاربرد و تاثير گذار از جمله هارد، رم و... داشته باشيد اتفاقي که در مورد تبلت‌ها فعلا ميسر نيست. صفحه نمايش بزرگ، صفحه‌کليد فيزيکي، قدرت بالاي پردازش براي کار با نرم‌افزارهاي صنعتي، محاسباتي و گرافيکي و همچنين رعايت استانداردهاي ارگونوميک براي کاربر نکاتي است که خريد يک نوت‌بوک را توجيه پذيرتر از يک تبلت مي‌کند.
در پايان بايد بگوييم؛ تبلت گدجتي است که از نظر امکانات بهتر از گوشي‌هاي هوشمند موجود دربازار است و تقريبا نزديک به نت‌بوک‌هاست اگر نياز شما چيزي بين يک تلفن هوشمند و نوت‌بوک است انتخاب تبلت مناسب است اما اگر شما يک تلفن هوشمند داريد و نياز شما برآورده نشده است حتما به سراغ نوت‌بوک برويد. خريد خوبي داشته باشيد.

وزن:

در مورد وزن کسي نمي‌تواند ايرادي به تبلت‌ها بگيرد. به طور کلي يکي از عامل‌هاي توسعه فروش تبلت‌ها وزن آن‌ها بوده که کاربر را از شر تحمل وزن بالاي لپ‌تاپ در کنار ديگر ملزوماتي که هر روز به آن‌ها نياز دارد، خلاص کرده است. در بازي وزن اين تبلت‌ها هستند که پيشتازند، اين رقابت را اپل شروع کرد. وقتي iPad2 با وزن 601 گرم و ضخامت 8.8 ميليمتر راهي بازارهاي جهاني شد سر و صداي بسيار زيادي به پا کرد و بسياري را شگفت‌زده کرد اما مدتي پس از آن تبلت سامسونگ يعني Galaxy Tab 10.1 پا را از اين هم فراتر گذاشت و تبلتي سبک‌تر و نازکتر را راهي بازار کرد. اين تبلت تنها 595 گرم وزن و همچنين 8.6 ميليمتر ضخامت داشت. ديري نگذشت که بلک بري هم به مسابقات وزن پيوست و تبلت 7 اينچي با ضخامت 9.7 ميليمتر با وزني معادل 400 گرم را روانه بازار کرد.
صحبت از وزن که به ميان مي‌آيد، نوت‌بوک‌ها جايي براي ارز اندام ندارند. درحال حاضر سبک‌ترين دستگاه‌ها نت بوک‌ها هستند که با وزني معادل1.2 کيلوگرم در بازار يافت مي‌شوند. اين دستگاه‌ باتوجه به رعايت کاهش وزن، فاقد ديسک درايو هستند و محدود به پورت‌هاي USB پورت شبکه و يک پورت خروجي جهت نمايش اسلايد مي‌شوند. با اين توضيح در ديگر قطعات نيز کوچک سازي اتفاق افتاده است و از اين رو کاهش وزن باعث کاهش کارايي و کاهش مصرف انرژي شده است. اگر به دنبال يک دستگاه سبک با کارايي بالاتر از تبلت هستيد نت‌بوک بهترين انتخاب به شمار مي‌آيد. درحال حاضر نت‌بوک‌هاي 10 اينچي و 12 اينچي در بازار وجود دارد که وزن 10 اينچي‌ها به همراه شارژر کمتر است.

ذخيره سازي:

اين موضوع که چه ميزان فضا براي ذخيره سازي اطلاعات دم دستي خود نياز دارديد، سوالي است که پاسخ دادن به آن مي‌تواند در زمان خريد يک دستگاه تبلت تعيين کننده باشد. در حال حاضر بيشتر تبلت‌ها با مقدار ذخيره سازي16 گيگابايت به فروش مي‌رسد که اين ميزان فضا براي ذخيره سازي اطلاعات بسيار اندک است. اين مقدار شايد براي کارهاي روزمره و گوش کردن موسيقي فضاي کافي باشد اما براي نگه‌داشتن فيلم و فايل‌هاي حجيم منطقي به نظر نمي‌رسد. اما موضوع زماني دشوار مي‌شود که برخي از تبلت‌ها مانند iPad از اسلات کارت حافظه پشتيباني نمي‌کند و اين به اين معناست که شما نمي‌توانيد حافظه دستگاه را افزايش دهيد. هرچند که بيشتر تبلت‌هاي موجود در بازار داراي شيار کارت حافظه بوده و مي‌توانيد حافظه‌ آنها را افزايش دهيد. اما با اين حال تبلت‌ها از نظر حافظه به نوت‌بوک‌ها نخواهند رسيد چراکه قيمت تمام شده شان نيز افزايش ميابد. درحال حاضر تبلت‌ها در نسخه‌هاي 32 گيگابايت و 64 گيگابايت نيز در بازار موجود است.
امروزه باتوجه به بالا رفتن حجم اطلاعات و اهميت ذخيره سازي آن، هارد به عنوان اصلي‌ترين وسيله ذخيره سازي نقش تعيين کننده‌اي را در انتخاب يک نوت‌بوک دارد. بسياري از اطلاعات وجود دارد که نياز به فراخواني هر روزه دارند مانند؛ آرشيو عکس براي گرافيست‌ها و... از اين رو دستگاهي که هارد مناسبي را داشته باشد و ميزان فضاي زيادي را براي ذخيره سازي اطلاعات در اختيار شما قرار دهد به طور حتم نوت‌بوک خواهد بود. درحال حاضر مي‌توان در زمان خريد يک نوت بوک، هارد مورد نياز را براي دستگاه انتخاب کرد به اين دليل که، نوع جانمايي اين قطعه روي نوت‌بوک به گونه‌ايست که با باز کردن بخشي از قاب دستگاه مي‌توان هارد موجود را تعويض کرد. ظرفيت‌هاي موجود هارد در بازار از 160 گيگابايت آغاز و تا حدود 1 ترابايت قابل ابتياع است. همچنين مي‌توان در صورت نياز از هاردهاي اکسترنال نيز استفاده کرد.

نرم افزار جانبي:

از آن‌جا که سيستم عامل‌هاي توليد شده براي تبلت اندک و نوپاست لذا ميزان نرم‌افزارهاي اين سيستم‌عامل‌ها در مقايسه با نوت‌بوک‌ها بسيار کمتر است. از طرفي اختصاصي بودن برخي از اين قبيل نرم‌افزارها باعث شده است که تا پاسخ‌گويي به نرم‌افزار و نيز تعدادي به عنوان يک عامل مهم در انتخاب و خريد يک تبلت به حساب بيايد. درحال حاضر فروشگاه نرم‌افزاري اپل نزديک به 300 هزار نرم‌افزار دارد که حدود 65هزار آن به طور اختصاصي براي iPad نوشته شده‌اند. از سوي ديگر Android 3.0 قرار دارد که با توجه به انتشار تازه‌اش تا کنون نرم‌افزارهاي زيادي براي آن نوشته شده است و در اين سيستم‌عامل نيز نبايد نگران کم بودن نرم‌افزارهاي مخصوص آن باشيد. تبلت‌ها اما از نظر آن‌چه که ما جانبي مي‌ناميم؛ ازجمله پورت‌هاي خروجي و ورودي، امکان اضافه شدن حافظه کارتي، تعويض باتري و.... محدود است و در برخي از تبلت‌ها هيچ کدام از اين موارد وجود ندارد. اما يک نکته و آن نيز پشتيباني از 3G قابليتي است که مي‌توان از آن به عنوان يک برگ برنده نام‌برد هرچند که استفاده از اين امکان براي نوت‌بوک نيز وجود دارد.
تمام نرم‌افزارهاي موجود در بازار که در قالب يک ديسک سخت يا از طريق دانلود اينترنت يافت مي‌شود براي سيستم‌عامل‌هايي طراحي شده اند که روي يک دستگاه لپ‌تاپ قابل نصب است. البته در اين بين نرم‌افزارها يا امکاناتي که به صورت وب نوشته و در اختيار کاربر قرار مي‌گيرند از قاعده مستثني است. با اين توضيح از بابت نصب نرم‌افزارهاي مختلف و کار با آن با يک نوت‌بوک نگران نباشيد. اما در مورد امکانات جانبي که نوت‌بوک به شما ارائه مي‌کند بايد بگوييم؛ پورت‌هاي که به عنوان خروجي و ورودي از آن‌ها مي‌توان استفاده کرد از جمله USB، HDMI، پورت سريال و .... به عنوان مزيت‌هايي است که در تبلت‌هاي ارزان قيمت از آن‌ها خبر نيست. همچنين باتري نوت‌بوک قابل تعويض و حتي تعمير است که اين امکان در مورد تبلت‌ها وجود ندارد.

امیدوارم مطالب فوق مورد پسند شما بوده باشد.

لطفا" مارا با نظر شیرین خود خوشحال نمایید.

باتشکر



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ] [ 1:52 ] [ امیر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. قصد این وبلاگ تهیه مطالب مورد نیاز شما در رابطه با کامپیوتر,اینترنت,موبایل,رپ,ترانه,و...است. اگر نیاز به هرگونه نرم افزار و موزیک یا فیلم و عکس و...داشتید در قسمت نظرات قید کنید تا من آنرا پس از تهیه در وبلاگ آپلود نمایم. با تشکر
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 44
بازدید کل : 5554
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



<--شروع کد تغییر شکل موس -->

<-PollName->

<-PollItems->




در اين وبلاگ
در كل اينترنت
تماس با ما